SOŇA A JEJ 5 TIPOV, AKO ZAČAŤ BEHAŤ

Soňa je bežkyňa, blogerka, novinárka. Behať začala pred tromi rokmi, keď mala napísať článok o behaní.  Skúsila to s trénerkou a už nikdy neprestala. Má za sebou množstvo závodov od päťky až po maratón, bavia ju najmä horské behy. Vďaka behaniu sa na pražskom polmaratóne zoznámila so svojím priateľom – taktiež bežcom – Michalom a od tej doby spolu behajú. Založili bežecký blog Running2.cz, kde sa dozviete veľa rád a zážitkov z behania. Sú zasnúbení a budúci rok chystajú bežeckú svadbu. Soňa pracuje vo svete módy a krásy, a tak dbá aj o to, aby pri výkone vždy vyzerala štýlovo.

Sociálne siete sú plné bežcov – od celebrít až po vašich priateľov. A není divu – tento šport nestojí takmer nič, dá sa vykonávať všade. Benefitom je dobrá nálada, čistá hlava, super krásne, štíhle a vyrysované telo. Práve teraz je ideálne obdobie začať behať. Pripravila som pre vás niekoľko rád (s ktorými som kedysi takisto začínala) a vďaka ktorým behanie zvládnete aj vy:

Odhodlať sa

Prvým a najťažším krokom je ísť bežať prvýkrát. Prekonať výhovorky o počasí, o tom, čo vás bolí, že ste sa príliš prejedli. Bežať môžete kedykoľvek a kdekoľvek. Vôbec sa zo začiatku nebojte behať v blízkosti vášho bydliska. V miestach, ktoré dobre poznáte a nepotrebujete k tomu žiadnu navigáciu. Jednoducho iba tak ísť a užiť si to.

Neprepáliť rýchlosť

Veľkou chybou začiatočníkov je, že začínajú behať hneď šprintom. To rýchlo vezme energiu, zadýchate sa a za chvíľu už nebudete môcť ďalej bežať. Začnite preto behať pomaly. Tak, aby ste pri behu mohli v kľude rozprávať alebo si spievať – hovorí sa tomu „rozprávacie tempo“. Pokojne si so sebou vezmite parťáka, s ktorým to pôjde jednoduchšie. Pokiaľ sa budete pri behu zadýchavať, viete, že už bežíte príliš rýchlo. Potom hneď spomaľte!

Behať ako „indián“

Keď som začínala behať, poradila mi trénerka, že nemusím hneď zabehnúť päť kilometrov vkuse. Že mám behanie striedať s chôdzou, ale nezastavovať sa. Keď som už nemohla, prešla som do rýchlej chôdze, počas ktorej som si odpočinula a zas potom pokračovala ďalej. A šlo to. Zrazu som mala dosť síl a behanie mi robilo radosť, nebolo ako na základnej škole utrpením. Na začiatku stačí pokojne aj jeden, dva kilometre. Je dôležité, aby si telo postupne zvykalo, a nie sa hneď na začiatku zmorilo.

Čo na seba

Obliekajte sa vždy tak, ako by bolo o desať stupňov viac. Funkčné materiály sú vhodnejšie než bavlna – ta nasaje pot a chladí. Moderné bežecké materiály výborne odvádzajú pot a rychlo schnú. Na leto si vystačíte s dvoma tričkami, kraťasmi alebo legínami a ženy taktiež s kvalitnou bežeckou podprsenkou – bez nej to nepôjde. Dobré bežecké topánky a bežecké ponožky sú však nevyhnutným základom.

Ako často

Opäť dôležitá rada – zo začiatku nič neprežeňte a dávajte si čas i na regeneráciu. Neznamená to, že ak pôjdete behať prvýkrát, musíte ísť behať každý deň. Zo začiatku behajte pokojne každý druhý deň. Potom, ako sa vám bude zvyšovať kondícia, môžete behať aj častejšie. Vždy by však v týždni mal byť jeden deň úplne odpočinkový.

Ak vás toho o behaní zaujíma viac, pozrite sa na nás bežecký blog www.running2.cz alebo na náš Instagram @Running2.cz. Veľmi rada pri behaní vyzerám pekne. Cítim sa tak dobre a potom mi behanie aj lepšie ide. Naviac to vyzerá dobre aj na fotkách na sociálnych sieťach. A aké sú moje tipy na krásnu výbavu z Answear.sk? Tu ich máte:

NIKE / NIKE / UNDER ARMOUR / REEBOK

PUMA / REEBOK / NIKE

ROXY / ADIDAS PERFORMANCE / MI-PAC