Čítanie na 3 min 07 okt 2024

Farba, ktorú môžete počuť. Červená v hudbe: Od textov, obalov albumov až po styling na pódiu.

Autor: Michaela
Čítanie na 3 minúty

Červená vždy zohrávala v hudbe jedinečnú úlohu – je farbou, ktorá vyjadruje pravú vášeň, mladícku rebéliu, lásku alebo intenzívne emócie.

V hudbe sa červená objavuje nielen ako motív na obaloch albumov, ale aj v textoch piesní a na pódiových stylingoch. Jej intenzita priťahuje pozornosť a môže byť aj provokatívna. Príklady hudobných ikon, ktoré siahli po červenej, ukazujú, ako táto farba dokáže zdôrazniť nielen ich štýl, ale aj odkaz ich tvorby alebo odrážať náladu obdobia, v ktorom tvorili.

Dáma v červenom z piesne Chrisa de Burgha by nevyvolala toľko emócií, keby bola oblečená v čiernom. Práve farba šiat spustila lavínu inšpirácie, ktorá vyústila do tohto nadčasového hitu. „Nikto tu nie je, len ty a ja“ – môže byť lepší spôsob, ako vyjadriť silu toho výnimočného momentu medzi dvoma ľuďmi, ktorých emócie boli vyvolané a zdôraznené práve červenou? Je to táto farba, ktorá dáva scéne jej jedinečnú náladu a pracuje na predstavivosti špeciálnym spôsobom.

V piesni „Red“ od Taylor Swift sa červená objavuje ako metafora pre veľmi silné emócie spojené s láskou a rozchodom. V refréne spieva: „Milovať ho bolo ako šoférovať nový Maserati do slepej uličky… Milovať ho bolo červené.“

Červená symbolizuje vášeň, intenzitu pocitov, ako aj nebezpečenstvo a bolesť, ktoré môžu prinášať komplikované vzťahy. Je to farba, ktorá dokonale prenáša celý rozsah emócií – od eufórie až po zúfalstvo – a dokonale sumarizuje tému piesne.

Rovnako aj hudobné video k piesni „Thriller“ by nemalo taký dopad na pop kultúru, keby nebolo Michael Jacksonovho stylingu. Ikonická červená kožená bunda sa objavuje v kontexte hororového filmu a jej výrazná farba pridala Jacksonovmu ikonickému imidžu, ktorý navždy zostane v histórii hudby a módy. Bunda sa stala symbolom odvahy, sily a túžby po nesmrteľnosti – vlastnosti, ktoré dokonale odrážali povahu samotného umelca.

Za kráľa červenej farby možno určite považovať Davida Bowieho, ktorého červené obleky sa stali obchodnou značkou v 70. rokoch. Bowie, ako Ziggy Stardust, často vystupoval v intenzívnych červených outfitoch alebo doplnkoch, ktoré odrážali jeho androgýnnu, rebelskú osobnosť na pódiu. Pre neho bola červená manifestom slobody, vizionárstva a nespútanej kreativity.

Existujú piesne, ktoré spoznáme po niekoľkých akordoch, a hudobné videá, ktoré si zapamätáme po jednom pozretí. Obe tieto veci sa stretli v piesni „Seven Nation Army“ od Jacka Whitea, kde červená zohráva nemalú úlohu – ako energetický dotyk, ktorý nás sprevádza celou piesňou. Rytmus hraný na bicích je osou skladby a červená sa objavuje vo forme dynamických pozadí a jednoduchých grafík, ktoré sa kombinujú s čiernou a bielou. Červená farba zdôrazňuje intenzitu a jednoduchosť videa, čím mu dodáva veľmi silný kontrast a originálnu estetiku.

Tieto a ďalšie skladby si môžete vypočuť na špeciálne vytvorenom playlistu DJ-ky Zuzy Okienczyc, ktorého hlavným motívom je ČERVENÁ.

Najznámejšie pery na svete, okrem červených pier Marilyn Monroe, sú nepochybne pery z loga Rolling Stones, známe ako „Tongue and Lips“ alebo „Hot Lips“, ktoré sa stali jedným z najikonickejších symbolov v histórii hudby a pop kultúry. Logo, ktoré v roku 1970 vytvoril britský umelec John Pasche, debutovalo na albume „Sticky Fingers“ v roku 1971. Pascheho inšpirovali plné pery Micka Jaggera a rebelský duch kapely, ako aj mytologický obraz hinduistickej bohyne Kali, ktorá je zobrazená s vyplazeným jazykom.

Sila tohto loga spočíva nielen v jeho tvare, ale najmä v intenzite červenej farby, ktorá symbolizuje vášeň, rebéliu, energiu a sexepíl – vlastnosti, ktoré dokonale vystihujú podstatu Rolling Stones.

„Červená púta pozornosť a vyžaruje silu, a v prípade loga Stones vyjadruje ich nespútaný charakter.“

Toto logo sa stalo nielen symbolom rock’n’rollu, ale tiež preniklo do sveta módy a kultúry ako vyjadrenie nadčasového, rebelského štýlu. Po desaťročia bolo inšpiráciou pre návrhárov, ktorí čerpali z jeho energie a odvahy, a stalo sa neoddeliteľnou súčasťou pop kultúry.

Každý umelec, ktorý si vyberie červenú, okamžite priťahuje pozornosť a jeho posolstvo je ešte výraznejšie.

Červená v hudbe, rovnako ako v móde, je nástrojom vyjadrenia, ktorý dokáže preniesť tie najhlbšie emócie. Je to farba, ktorá nikdy nevyjde z módy, či už sa objavuje na obaloch albumov, v textoch piesní alebo na pódiu. Červená vždy zanecháva dojem – je symbolom odvahy, vášne a sily, ktorá odráža podstatu hudby a módy.

Preto v našej najnovšej kampani, inšpirovanej práve touto intenzitou, zohráva červená veľmi dôležitú úlohu. Pripomína nám, že móda, rovnako ako hudba, je umením plným vášne a emócií.

 

S čím ide červená farba?

Na vyjadrenie individuality a kreativity. Ako povedala Audrey Hepburn: „Nepoznám nikoho, komu by bola červená ľahostajná.“ Červená je jednoducho farba, ktorá ľahko dobýva srdcia.

Ilustrácia od Oly Szmidy

Prečítajte si ďalší článok