Čo je tréning vytrvalosti?

Michaela
|
02 novembra 2023
|
Čítanie na 4 minúty
Čítanie na 4 minúty

Tréning vytrvalosti je možno lepšie známy ako kardio. Tento druh fyzickej aktivity získava na popularite a to bez ohľadu na vek alebo skúsenosti tých, ktorí cvičia. Má významnú výhodu, napríklad v tréningu HIIT. Je vynikajúci na chudnutie, ale to nie je jeho jediná výhoda, pretože má veľa výhod. Aké sú výhody tréningu vytrvalosti? Z čoho pozostáva? V našom článku nájdete zoznam poznatkov o kardiu. Určite sa dozviete podrobnosti!

Čo je tréning vytrvalosti?

Cardio je slovo, ktoré často počuť v posilňovni a pri chudnutí. Avšak nie každý vie, čo tréning vytrvalosti znamená. Ide o aeróbny druh cvičenia navrhnutý na zlepšenie kondície a zúženie tela. Existuje až päť úrovní intenzity, od nízkej a strednej až po extrémne vysokú. Každá varianta má úplne iný maximálny tepový rytmus (HR max), preto je jednoduché si vybrať typ cvičenia, ktorý dokonale vyhovuje vašim schopnostiam. Posledné dve sú určené len pre profesionálov! Pohodlný odev uľahčí cvičenie, rovnako ako športová obuv, preto dbajte na tento aspekt.

Charakteristiky tréningu vytrvalosti nie sú zložité, pretože cvičenia trvajú 30-60 minút a sú opakované aspoň trikrát týždenne. Opakovanie hrá dôležitú úlohu. Môžete jednoducho cvičiť doma alebo v posilňovni. Športové vybavenie vždy zvyšuje náročnosť, preto sa oplatí použiť napríklad gumy alebo aspoň činky. Nie každý vie, že tréning vytrvalosti prichádza v rôznych podobách. Neustály typ je charakterizovaný nižšou intenzitou, ale aj dlhším trvaním cvičenia. Naopak, striedavá varianta spočíva v striedaní rôznych témp, zatiaľ čo opakovací typ má veľmi vysokú úroveň intenzity.

Aké sú výhody tréningu vytrvalosti?

Prvým a najdôležitejším prínosom tréningu vytrvalosti je okysličovanie tela, spaľovanie kalórií a zlepšovanie riadenia hormónov. Výrazne urýchľuje metabolické procesy a posilňuje výkon a vytrvalosť. Kardiovaskulárne cvičenie aktivuje veľké svalové skupiny, znižuje riziko zranení a tvaruje telo. Aký vplyv má tréning vytrvalosti na naše zdravie? Posilňuje kĺby, šľachy a väzy, zvyšuje objem krvi v žilách a hlboké dýchanie. Vďaka lepšiemu okysličeniu sa kardiovaskulárny systém pracuje efektívnejšie. Fyzická aktivita znižuje stres, zlepšuje náladu a mení vzhľad našej postavy. Pozitívne zmeny sú viditeľné okom, pokiaľ sme pravidelní vo svojej činnosti.

Stojí za zmienku, že tréning vytrvalosti nám umožňuje rozvíjať pružnosť, rýchlosť, obratnosť a zručnosť. Tieto schopnosti sa prejavia nielen v športových výsledkoch, pretože tieto zručnosti sa ukážu byť extrémne užitočné aj v každodennom živote. Tréning vytrvalosti prináša výsledky, ak ste systematickí. Do svojho plánu začlenite kardio trikrát týždenne a posilnite svaly dýchacieho systému, predíde zraneniam a infarktom, ako aj životným chorobám, ako je ateroskleróza a hypertenzia. Tento druh cvičenia znižuje hladiny cukru, znižuje príznaky astmy a zabezpečuje nižšiu hladinu cholesterolu. Ukazuje sa, že silno ovplyvňuje zdravie.

Len málo ľudí vie, že tréning vytrvalosti prispieva k budovaniu svalovej hmoty, ale iba v kombinácii so silovým tréningom. Tento druh tréningu by sa mal robiť najprv, pretože opak môže mať úplne opačný účinok, ako je zamýšľaný. V prípade redukcie príde kardio na radu ako prvý, nasledovaný silovým tréningom. Vždy však potrebujete športový oblek, ktorý je pohodlný nielen vo fitnes centre, ale aj na vonku. Mužské sety na športové oblečenie sú vždy zárukou komfortu!

Ako vyzerá tréning vytrvalosti?

Každý si prispôsobí tréning vytrvalosti svojim schopnostiam a potrebám. Existuje veľa pozícií, ktoré možno vykonávať počas kardiovaskulárneho tréningu doma a na čerstvom vzduchu. Vyberte si napríklad kliky, polovičné drepy so skokmi, skoky na jednej nohe, burpees alebo rýchlu chôdzu. Športové legíny pre ženy sú vhodné na akúkoľvek aktivitu. Medzi aktivity tréningu vytrvalosti patria aj crossfit, plávanie, cyklistika, veslovanie alebo aerobik. Možnosti sú obrovské, takže každý si nájde svoj obľúbený šport, ktorý mu robí radosť.

Ako vyzerá tréning vytrvalosti? To závisí od vás, pretože vy si rozhodnete, ako sa chcete cvičiť. Najlepšou voľbou je stredná námaha aspoň 30 minút, pretože až po tejto dobe začne váš organizmus spaľovať nahromadený tukový tkanivo. V posilňovni je povinné využiť dostupné vybavenie. Pri kardiu sú ideálne bežecký pás, stacionárny bicykel, orbitrek alebo fitnes stroj.

Mŕtve ťahy, tlaky s činkou nad hlavu a drepovanie s činkami sú len niektoré z aeróbnych cvičení, ktoré sa ponúkajú. Váha tu hrá kľúčovú úlohu, môže to byť 40-60 % CM alebo dokonca 100 % v závislosti od počtu opakovaní. Tréning vytrvalosti môže nadobudnúť mnoho foriem. Starší ľudia radi volia nordic walking, zatiaľ čo mladší ľudia siahajú po kickboxe. Športové topy pre ženy vyrobené z „dýchatelných“ a vlhkosť-odvádzajúcich látok sú skvelými spoločníkmi pri intenzívnom cvičení, preto sú ideálne pre kardio.

hidden