Čítanie na 7 min 10 jún 2022

„Môžeš nosiť, čo sa ti páči, ako sa ti páči a nikto nemá právo ťa súdiť.“ – Aga Korsak o podstate značky answear.LAB

Autor: Henrieta
Čítanie na 7 minúty

Namiesto „Dobré ráno!“ kričí „Buď odvážna!“, neriadi sa zaužívanými vzormi, ale vytyčuje nové cesty a od slušnosti a korektnosti dáva prednosť rebelantstvu, odvahe a spontánnosti. Taká je answear.LAB – naša vlastná značka. O myšlienkach, ktoré stoja za answear.LAB, o zákulisí tvorby kolekcie, nadchádzajúcich výzvach a dosiahnutých úspechoch sa rozprávame s jej riaditeľkou Agou Korsak.

Vlastná značka spoločnosti Answear – answear.LAB, vznikla v roku 2020, pričom ju vytvorili ženy pre ženy. Prostredníctvom cyklických tematických kapsúl odvážne a nahlas hovorí o ženách v modernom svete. O ich problémoch, ambíciách, snoch… Tabu tu neexistuje a okrem myšlienky je rovnako dôležitý skvelý dizajn, kvalita a jedinečnosť. Pretože answear.LAB je tiež spojením potenciálu miestnych malých tovární a nezávislých dizajnérov, s ktorými vytvára originálne návrhy. Na čele značky stojí Aga Korsak, ktorá sa v módnom priemysle pohybuje už viac ako 20 rokov a svoje pôsobivé obchodné skúsenosti spája s umeleckým vzdelaním a dušou feministky.

Agy sme sa opýtali na súčasnosť a budúcnosť answear.LAB. V čom spočíva fenomén značky, odkiaľ pramení jej výraznosť a čím nás ešte prekvapí?

Keby ste mohli značku answear.LAB definovať tromi prívlastkami, aké by to boli?

ODVÁŽNA, EMPATICKÁ, SPONTÁNNA.

Značka answear.LAB je spoločensky angažovaná, nebojí sa otvárať dôležité témy a opakovane zdôrazňuje silu a odvahu žien. Ako vznikol nápad na takúto myšlienku a čo vytvorilo konečnú podobu značky?

Značka sa od začiatku svojej existencie menej zameriava na trendy a viac na sociálnu komunikáciu. Bohužiaľ, trendy spôsobujú, že sa ľudia obliekajú rovnako, čím sa stráca ich vizuálna osobitosť. Pre mňa je štýl dôležitejší ako trendy, answear.LAB nabáda k experimentovaniu, budovaniu vlastného sveta a netradičným rozhodnutiam.

V duchu feminizmu?

Feminizmus je pre mňa prirodzeným prostredím. Základom môjho feminizmu je hlboká úcta k iným ľuďom a neustála snaha o dosiahnutie sociálnej rovnováhy. Rovnováhy, či skôr rovnosti nezávislej od farby pleti, sexuálnej orientácie, náboženstva, bohatstva alebo úrovne telesnej zdatnosti. Feminizmus je podstatou mojich hodnôt, určuje smery môjho konania, je prizmou pre rozhodnutia, ktoré robím. Moja angažovanosť sa prirodzene premieta do značky, ktorú vediem.

Niektorí tvrdia, že: „Feminizmus je trend,“. Aký je váš názor na využívanie feministických motívov značkami?

Ako som už spomínala, feminizmus je pre mňa najdôležitejší prúd spoločenského myslenia, ktorému vďačíme za veľa. To však neznamená, že feminizmus by mal byť len pre ženy. V skutočnosti je naliehavo potrebné, aby sa feministami stali aj muži. Feminizmus nás môže priblížiť k bezpohlavnej spoločnosti, v ktorej si každý môže vybrať rolu, ktorá mu najviac vyhovuje, a nie tú, ktorá je mu vnucovaná. Pre mňa to nie je móda, ale prirodzený filozofický vývoj.

Čo považujete ako riaditeľka vlastnej značky za najdôležitejšie pri vytváraní odevnej značky?

Mimoriadne dôležitých je niekoľko aspektov. Spôsob získavania výrobku so starostlivosťou o prírodné prostredie, vytváranie limitovaných kolekcií, ktoré nespôsobujú nadprodukciu, kvalita materiálov v kolekcii, pretože kvalita je základom štýlu, ale estetika je asi prvoradá. Naše oblečenie je nádherne navrhnuté a krásne.

Treba si uvedomiť, že answear.LAB pri jednotlivých produktoch vyrába od 30 do 100 kusov, čo našim zákazníkom prirodzene dáva záruku jedinečnosti.

Pre modernú ženu je oblečenie „ZBRANOU“, ktorá nám má dodať pocit bezpečia, zvýšiť naše sebavedomie, dodať sebadôveru pri riešení každodenného života a problémov, ktoré nás čakajú hneď na prahu. Moderný svet stále nie je priateľský k ženám, ktoré musia neustále bojovať, oslobodzovať sa od rolí, ktoré im ukladá spoločnosť. Každý deň sme posudzované a kritizované, každý deň musíme svetu dokazovať svoju hodnotu. A prostredníctvom našich kolekcií by som chcela povedať: „Dosť!” Môžete nosiť, čo sa vám páči, ako sa vám páči, a nikto nemá právo vás súdiť.

Budovanie individuálneho štýlu by malo byť úvodom do života podľa vlastných predstáv.

Každá kapsula answear.LAB je originálna. Každá rozpráva samostatný príbeh. Prezradíte, čo vás inšpiruje a kde beriete nápady na nové kolekcie?

Každá kapsula sa zaoberá témami, ktoré sú pre nás dôležité, a každá má verbalizovať naše túžby.

Hrdinkami všetkých našich kolekcií sú ženy, každá z nich je svojím spôsobom silná a každá je inšpiráciou.

Čo myslíte pod pojmom „silná”?

Hoci mnohé z nás majú slovného spojenia „silná žena“ plné zuby, pretože si ho spájame s veľmi vynaliezavou, prepracovanou osobou, ktorá neustále nesie bremeno života, mne sa tento pojem páči, hoci si ho definujem po svojom. Uvediem tu celý súbor vlastností, skutočný koncert želaní, o ktoré sa usiluje. Silná žena je pre mňa človek, ktorý verí v seba a svoje schopnosti, a to aj napriek ťažkým situáciám – nestráca vieru. Často s tým mám problémy, ale nikdy sa nevzdávam. Silná žena sa dokáže poučiť zo svojich neúspechov, dokáže sa z nich spamätať vlastným tempom a nebojí sa rizika. Minulosť necháva v minulosti a prijíma ju takú, aká bola. Žije prítomnosťou a plánuje budúcnosť. Dáva si právo robiť chyby a vedome sa vzdáva pocitu viny. Stará sa o svoje potreby, jasne ich vyjadruje a počúva svoju intuíciu. Dáva si právo na rôzne emócie, vyjadruje ich a prežíva. Má jasne definované hodnoty a riadi sa tým, čo je pre ňu dôležité. Dáva si právo byť citlivým človekom. Silná žena sa neustále rozvíja, číta, počúva, je pozorná, získava vedomosti, je otvorená novým, vznikajúcim príležitostiam a možnostiam. Počúva svoje telo, má ho rada a stará sa oň. Vie, že len vďaka nemu môže naplno cítiť emócie, prežívať lásku a napĺňať svoje túžby. Silná žena sa neporovnáva ani nesúťaží, ale ide svojou vlastnou cestou za svojimi cieľmi, tempom, ktoré jej najviac vyhovuje. Dokáže odísť z chorých vzťahov. Vie, že len ak si bude vážiť samu seba, môže očakávať rešpekt od druhých. Táto „esencia silnej ženy” je trochu dlhá, ale asi som ešte nevymenovala všetky vlastnosti, ale mohla by som ju aj nazvať „esenciou šťastnej ženy”. Na záver by som chcel dodať, že silnej žene nie je cudzí strach, ale dokáže ho prekonať. Vie, že strach je veľmi silná a dôležitá emócia, ktorá nás sprevádza celým životom, a preto svoj vlastný strach prekonáva a krotí. Silná žena nemá syndróm slušnej žiačky, nerobí svoju sebaúctu závislou od názorov iných. Nehľadá prijatie navonok, ale vo svojom vnútri. Nehanbí sa za svoje slabosti a vie, že aj tie tvoria jej hodnotu a silu.

Aké sú fázy vytvárania limitovaných kolekcií? Koľko času bolo potrebného na vytvorenie napríklad kolekcie No shame alebo Girl Power?

Základom každej kapsuly je nápad, ktorý potom vizualizujeme. Môžete mať pochybnosti o tom, ako zobraziť emócie pomocou oblečenia, ale pre nás je to akýsi jazyk, ktorým komunikujeme. Vyberáme farby a formy, ktoré sa hodia k danej téme. Starostlivo vyberáme aj výrobné materiály. Hľadáme riešenia, štruktúry, farby, vzory a potlače, ktoré nám pomôžu komunikovať konkrétny obsah. Samozrejme, je to naša predstava o téme, ale je to aj súčasť úžasnej tvorivej spoločnej práce. Tempo tvorby kolekcie je rôzne, zvyčajne fázu návrhu uzavrieme v priebehu niekoľkých týždňov. Neskôr však nasleduje o niečo menej vzrušujúca, ale náročná a veľmi zaväzujúca výrobná časť.

answear.LAB existuje už takmer 2 roky. Čo bolo v tomto krátkom, ale veľmi intenzívnom príbehu najväčšou výzvou?

Tieto 2 roky sú pre nás obdobím intenzívnej práce, ale aj veľkým dobrodružstvom. Stretnutia s inšpiratívnymi ľuďmi a nekonečné cesty.

Najťažšie bolo prelomiť stereotyp vnímania módnej značky výlučne v kontexte kolekcií oblečenia. Podarilo sa nám vytvoriť silnú, nekonvenčnú značku, ktorá silným hlasom presadzuje rovnosť. Značku, ktorá zdôrazňuje dôležitosť rozmanitosti, jedinečnosti a realizácie túžob každej z nás.

Keď už hovoríme o výzvach, nedávno bola vydaná ďalšia odvážna kapsula. Každopádne jej názov to jasne naznačuje – „Be Brave” (Buď odvážna). Môžete odhaliť jej tajomstvo?

BE BRAVE” vystihuje značku answear.LAB. Je v nej svojrázne deklarovaná ženská sila a samostatnosť. Povzbudzuje k tomu, aby sme konali v súlade s vlastnou intuíciou a počúvali svoje túžby. Je to výzva k porušovaniu vzorcov, k zmene, k skúmaniu a k riskovaniu. Kolekcia je temná a obsahuje tóny rebelskej hudby, je tiež romantická a zmyselná, pretože „BE BRAVE” sa dotýka každej oblasti nášho života.

Rebelantstvo, oslobodenie, umeleckosť – takéto asociácie sa vynárajú pri pohľade na fotografie alebo prvky obsiahnuté v kolekcii. Pri jej tvorbe sme sa inšpirovali motívmi zo sveta filmu a umenia, ako aj udalosťami a postavami dôležitými pre jej históriu. Mám na mysli predovšetkým umenie a osobu Fridu Kahlo – rebelujúcu mexickú umelkyňu, ktorej tvorba je hlboko presiaknutá feminizmom a sexuálnou revolúciou. Toto hnutie šokovalo západnú Európu a Ameriku na prelome 60. a 70. rokov 20. storočia a navždy zmenilo náš prístup k ženskej sexualite a napokon aj naše vnímanie žien doma a v práci. V kolekcii sa objavujú aj ozveny kultového filmu Thelma a Louise, v ktorom sa hlavné postavy nebáli riskovať, aby konečne pocítili nespútanú slobodu. Moderný nádych kolekcii dodala ilustrátorka a dizajnérka Katarzyna Bogucka alias „Nioska” a ro špeciálnou grafikou vyžarujúcou ženskú silu.

 

Prečítajte si ďalší článok